2.Contact leggen

Bij iedere vorm van contact zijn er zaken die je je even kunt afvragen voordat je start.

·     Bellen: bereid je voor, wat als de pleger opneemt?

·     Brief: is het veilig genoeg om het incident te noemen? Geef sowieso geen      beschrijving van het incident in de brief.

·     Kaartje in de bus: niet te veel informatie op het kaartje.

·     Wanneer er geen contact tot stand komt, vraag of de wijkagent in de avond kan aanbellen: wat mag hij wel/niet bespreken?


Let op: Omdat je vaak niet weet over welke vorm van geweld het gaat, is het belangrijk dat je eerst met het slachtoffer contact opneemt om te checken hoe (on)veilig het is. Wanneer uit de melding blijkt dat alles al op tafel ligt en mensen open staan voor benadering kan je natuurlijk beide partners meteen aan laten sluiten.


Let op: We hebben allemaal te maken met wetgeving omtrent gezag over kinderen. Beloof daarom geen dingen die je niet kunt waarmaken.


Het gebeurt nogal eens dat iemand je van alles wil vertellen en daarbij zegt dat je niets door mag vertellen. Je kunt dat niet beloven omdat je daarmee soms in de dynamiek wordt getrokken. Je kunt wel aangeven dat je niets doet zonder eerst te overleggen of zonder diegene op de hoogte te brengen van je vervolgstappen. Wanneer kinderen je geheimen willen vertellen moet je je realiseren dat je geen schadelijke of gevaarlijke situaties geheim kunt houden voor ouders.

Let op: Ook al voor je contact hebt opgenomen kan een zaak je een onveilig gevoel geven. Zorg dan dat je veiligheidsmaatregelen neemt voor jezelf. Zorg bijvoorbeeld dat iemand weet waar je heen bent en spreek af dat iemand je op een bepaalde tijd belt. Ga niet alleen op huisbezoek, neem een collega mee of vraag desnoods een wijkagent mee.


Snel handelen

Bij HG/KM geldt dat er een small window of opportunity is; je kan het beste ingrijpen wanneer er crisis in het gezin is, dus wanneer er net een incident is geweest en iedereen nog aan het bijkomen is. Dat is de periode dat iedereen het meest gemotiveerd is om mee te gaan in een hulpverleningsplan omdat men de negatieve gevolgen van de situatie net heeft ervaren. Wanneer er te lang wordt gewacht ‘sluit het systeem zich weer’ en zullen de leden van het gezin gaan ontkennen of bagatelliseren.


Snel reageren lukt vaak niet binnen de wijkteams omdat we een melding pas later ontvangen. Dat betekent dat je als hulpverlener meer moet investeren in motivatie en uitleg over ‘dat een incident meestal onderdeel van een proces is en niet op zichzelf staat’. ‘Invoegen’ is een goede techniek om toch een ingang te vinden.

Share by: