Veiligheidsinterventies

Naast alle instrumenten en interventies die je kunt gebruiken in je aanpak, zijn er ook specifieke veiligheidsinterventies die bij HG/KM horen of passen. Het zijn interventies die ingezet kunnen worden wanneer een situatie dermate onveilig is dat er een extra interventie nodig is om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Verschillende situaties vragen om verschillende interventies. Hieronder volgt een korte beschrijving van de veiligheidsinterventies die momenteel kunnen worden ingezet. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat de aanmeldpunten die genoemd worden, gelden in 2021, maar dat de processen in de toekomst altijd weer veranderd kunnen zijn.

Veiligheidsknop

Op alle smartphones zit tegenwoordig een veiligheidsknop die je in kunt stellen. Wanneer je dan extra lang of een paar keer achter elkaar op een van de knopjes van je telefoon drukt (afhankelijk van welke telefoon je hebt), wordt er automatisch een bericht verstuurd naar een paar mensen die je zelf hebt ingevoerd. Zij weten dan dat het niet goed gaat met je en dat ze langs moeten komen of de politie moeten bellen. Tegenwoordig heb je deze functie ook op verschillende smartwatches.


Veiligheidshorloge

De Wuzzi Watch is een veiligheidshorloge (met bijbehorende app) die mensen met één druk op de knop in staat stellen familie of vrienden te alarmeren. Via de realtime audioverbinding kan het netwerk horen wat de status en context van de melding is. Ook is direct de verblijfplaats van de melder zichtbaar op de telefoon van de ontvanger. De laagdrempelige en gebruiksvriendelijke Wuzzi App stelt de melder in staat om haar of zijn eigen persoonlijke en sociale veiligheidsnetwerk samen te
stellen.


Binnen de gemeente Rotterdam kun je de Wuzzi Watch via de daarvoor aangewezen beheerders binnen de wijkteams aanvragen. Als HGKM-deskundige heb je als het goed is informatie gekregen over wie dat zijn.


Aware

Aware is de naam van een alarmeringssysteem en is een afkorting voor Abused Women's Active Response Emergency. Slachtoffers van ernstige stalking en dreigende (ex-)partners krijgen een speciaal apparaat (een aware-kastje) waarmee er met een simpele druk op de knop, de melding en de locatie worden verstuurd naar een particuliere alarmcentrale. Die openen een meeluisterverbinding met de alarmknop en zetten de melding door naar de juiste politiemeldkamer. De politie krijgt dan een alarmmelding waarbij alle belangrijke gegevens, zoals de NAW-gegevens van de bedreigde persoon, de bedreiger en achtergronden direct bekend zijn. De politie handelt een dergelijke aware-melding met hoge prioriteit af volgens een vast protocol en gaat direct naar de locatie van de bedreigde persoon. Dit kan ofwel het huisadres van de bedreigde persoon zijn of de locatie van het 'aware-kastje' dat in de alarmmelding is meegestuurd middels een ingebouwde gps-ontvanger. Er is een procedure die doorlopen moet worden voordat men een aware-knop krijgt. Er is een intakegesprek, een stappenplan, begeleiding en evaluatie. Zowel hulpverlening als politie zijn betrokken bij een aware-aanvraag. Om in aanmerking te komen van een aware-knop, moet je aan onderstaande voorwaarden voldoen.  


·     Er is sprake van geweld of van een ernstige dreiging van geweld.


·     De relatie met de bedreiger/belager is inmiddels beëindigd en het contact is verbroken.


·     Als het alarm is gebruikt, wordt er aangifte gedaan bij de politie.


·     Openstaan voor begeleiding vanuit Arosa     


·     Aanmelding via VTRR.


Aandacht vestiging op locatie

Een aandacht vestiging, of afspraak op locatie kun je bijvoorbeeld regelen via de wijkagent of de politie anderszins. Het houdt in dat de meldkamer in de computer kan zien dat er iets speelt op een bepaald adres en wie er mogelijk mee te maken hebben zoals een (ex-)partner.


Bij een paniekmelding naar 112 hoeft dan niet een achtergrondverhaal of de voorgeschiedenis verteld te worden omdat dat al bekend is bij de meldkamer. De meldkamermedewerker kan dat zelf lezen en meegeven aan de agenten die ter plaatse gestuurd worden.


Tijdelijk Huisverbod

Het huisverbod houdt in dat een pleger van huiselijk geweld in beginsel tien dagen zijn of haar woning niet meer in mag en in die periode ook geen contact mag opnemen met de partner of de kinderen.


De maatregel biedt de mogelijkheid om in een noodsituatie te voorzien in een afkoelingsperiode waarbinnen de nodige hulpverlening op gang kan worden gebracht en escalatie kan worden voorkomen. Het huisverbod kan ook worden opgelegd bij kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan. Het huisverbod wordt in de vorm van een beschikking uitgereikt door de burgemeester of door de politie indien zij daartoe wordt gemandateerd. De burgemeester kan afhankelijk van de situatie het huisverbod verlengen tot maximaal vier weken. Een uithuisgeplaatste die zich niet aan het huisverbod houdt, kan maximaal twee jaar gevangenisstraf krijgen of een taakstraf. De uithuisgeplaatste heeft de mogelijkheid om tegen het huisverbod in beroep te gaan bij de bestuursrechter.


Een huisverbod wordt aangevraagd door de politie, vaak naar aanleiding van een incident dat gemeld wordt en waarbij zij ter plaatse gaan. Politie en in tweede instantie daarvoor aangestelde hulpverlening maken een inschatting met behulp van een vragenlijst op basis van onderstaande criteria.

·     Een situatie die leidt tot ‘ernstig en onmiddellijk gevaar’ voor het slachtoffer.


·     Een relatie tussen slachtoffer en pleger die inhoudt dat het slachtoffer afhankelijk is van de pleger, hetzij voor zorg, hetzij op een andere manier.


·     Een situatie waarin het mogelijk is dat het slachtoffer (eventueel met extra zorg) alleen in de woning achterblijft.


·     Een situatie waarin de pleger hetzij woonachtig is in dezelfde woning als het slachtoffer, hetzij daar meer dan incidenteel verblijft. Het huisverbod kan dus worden opgelegd aan personen die niet op hetzelfde adres wonen.


Geplande screening huisverbod

Het is ook mogelijk om een huisverbod aan te vragen zonder dat er een incident is geweest. Er dient wel altijd sprake te zijn van gevaar. Dat kan bijvoorbeeld voortkomen uit eerder voorgevallen incidenten van HG/KM in combinatie met oplopende spanning binnen een gezin. Het verzoek om een geplande screening huisverbod kan worden gedaan middels een formulier dat wordt ingevuld door een professional. Vervolgens vindt een beoordeling plaats door het weegteam. Het weegteam is een multidisciplinair samenwerkingsverband waarin Gemeente Rotterdam, politie, het crisisinterventieteam van het Centrum voor Dienstverlening (CVD) en Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond zitting hebben.


Nadat een verzoek huisverbod is ontvangen doet het weegteam direct en met spoed nader onderzoek door middel van het doorzoeken van de eigen systemen. Er wordt een advies opgesteld door een juridisch adviseur van de gemeente, dat wordt voorgelegd aan de hulpofficier van justitie. Het advies heeft de strekking het huisverbod wel of niet op te leggen.


De site om een aanvraag te doen is:  https://www.rotterdam.nl/loket/aanvraag-huisverbod/.


Crisisopvang

Wanneer het te gevaarlijk is voor iemand om in de thuissituatie te verblijven en er moet acuut naar een andere verblijfsplaats gezocht worden, kan iemand in aanmerking komen voor de crisisopvang. Crisisopvang is een laatste redmiddel wanneer huisverbod of andere veiligheidsinterventies niet voldoende veiligheid garanderen. Het gaat hierbij echt om crisissituaties. Om iemand aan te melden voor crisisopvang kan je contact opnemen met VTRR.


Straat- of gebiedsverbod, contactverbod

Een straatverbod houdt in dat de persoon aan wie het straatverbod is opgelegd niet in een bepaalde straat of een bepaald stratenblok mag komen. Bij een contactverbod wordt de persoon aan wie het contactverbod is opgelegd verboden op enigerlei wijze contact met de aanvrager op te nemen. Dat geldt voor contact bij het tegenkomen, maar ook op afstand via telefoon, sms, whatsapp, twitter, facebook, etc.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een straatverbod en/of contactverbod te regelen. Iemand kan zelf het initiatief nemen door in kort geding een straatverbod en/of contactverbod te vorderen, maar hij/zij kan ook in het kader van een strafzaak proberen te bewerkstelligen dat de officier van justitie een straatverbod en/of contactverbod vordert. In overleg met een advocaat kan iemand zelf bekijken welke mogelijkheid het beste is.

Bij een kort geding kan de zaak al vrij snel worden behandeld. Na het opstellen en betekenen van de dagvaarding kan de zaak binnen 3 weken op een zitting worden behandeld. De rechter doe vrij snel daarna uitspraak, waarna het vonnis meteen betekend kan worden om het rechtskracht te laten hebben, en het straatverbod en/of contactverbod geldend te maken. Bij een strafzaak kan het vaak wat langer duren. Toch kan ook via die weg bij de officier van justitie erop worden aangedrongen dat de strafzaak snel wordt behandeld.


De voordeligste manier om een straatverbod en/of contactverbod te regelen is via een strafzaak. De advocaat kan daarop aandringen tijdens een bespreking met de officier van justitie. De kans dat het straatverbod en/of contactverbod wordt toegewezen is in zo’n procedure het grootst, en de kosten zijn het laagst. Dit komt omdat er geen griffierecht en dagvaardingskosten betaald hoeven te worden. Vaak hoeft een advocaat ook niet veel werkzaamheden te verrichten zodat ook de kosten van rechtsbijstand beperkt blijven. Bovendien iemand zich ook als benadeelde partij voegen in de strafzaak en in dat kader schadevergoeding vorderen.


Voorlopige voorzieningen

Wanneer er sprake is van HG/KM, er sprake is van een scheiding, maar nog niet bepaald is wie in het huis blijft, hebben beide partners recht om toegang te krijgen tot de woning. Om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld de pleger geen toegang meer heeft tot de woning, tot de scheiding is uitgesproken, kan een slachtoffer een verzoek doen aan de  voorzieningenrechter  om in het kader van voorlopige voorzieningen, voorlopig de woning toegewezen te krijgen. Dat kan als er sprake is van een spoedeisende situatie. Een voorlopige beslissing in spoedeisende zaken die gezien kan worden als tijdelijke regeling tot de eindbeslissing er is, is een zelfstandige procedure. Iemand vraagt de voorziening aan bij de Rechtbank. Dit gaat over civiel recht en een uitspraak wordt dan ook door een voorzieningenrechter gedaan.  Je kunt het zelf doen via daarvoor bestemde procedures en formulieren, maar je kan het ook een advocaat laten doen die daarin gespecialiseerd is.


Nieuw slot op de deur

Een andere actie waar je aan kunt denken wanneer een pleger blijft dreigen of zichzelf toegang tot de woning probeert te verschaffen terwijl dat onveilige situaties geeft, is een ander slot op de deur. Kijk of de woningbouwvereniging hiervoor kan zorgen in deze situatie of dat het wijkteam iets kan bijdrage aan de kosten wanneer dat een probleem is.


Inschrijving

Verder is het zaak om in de gaten te houden hoe het zit met wie waar is ingeschreven. Zolang iemand is ingeschreven op een adres is hij/zij officieel woonachtig op dat adres. Om iemand uit te laten schrijven kan een verzoek tot uitschrijving gedaan worden bij de Gemeente. De persoon die wordt uitgeschreven krijgt daarvan bericht via post op het betreffende adres. Wanneer diegene niet binnen een bepaalde tijd reageert om de uitschrijving tegen te gaan, zal de uitschrijving afgehandeld worden en daarmee een feit worden.

Share by: