Wat is het

LHBTI staat voor lesbische vrouwen (L), homoseksuele mannen (H), biseksuelen (B), transgenders (T) en intersekse personen (I). Transgender personen zijn mensen die een verschil ervaren tussen hun beleving of expressie van gender en het geslacht dat hen bij de geboorte is toegekend. Intersekse personen zijn geboren met een lichaam dat biologisch gezien niet voldoet aan de standaard definitie van vrouw of man. 


Cisgender is de term voor mensen die zich prettig voelen bij het geslacht dat ze kregen bij geboorte. Het is de tegenhanger van transgender. Cis komt uit het Latijn en betekent 'aan deze kant'. Trans staat voor 'aan de andere kant'.


Transgender personen worden vaker slachtoffer van huiselijk geweld dan andere bevolkingsgroepen. Huiselijk geweld wordt gepleegd door bekenden in de persoonlijke sfeer zoals (ex)partners, familieleden, (stief)ouders, broers, zussen, kinderen, huisgenoten of goede vrienden die vaak over de vloer komen. Transgender jongeren onder de 16 jaar worden gemiddeld twee keer zo vaak thuis geschopt of geslagen als hun cis-leeftijdsgenoten.

Er zijn verschillende vormen van geweld.


Psychisch geweld

·     bespotten of kleineren

·     dreigen om de relatie te verbreken

·     verbieden om uit te gaan


Fysiek geweld

·     gooien met voorwerpen

·     bijten schoppen slaan

·     dreigen met lichamelijke pijn


Seksueel geweld

·     opdringen van seks

·     verkrachting

·     gedwongen seksuele handelingen

Wat doe je altijd

·     Je zorgt dat je eerst bij jezelf nagaat wat je eigen opvattingen zijn over LHBTI. Wanneer je een oordeel hebt op deze groep, moet je je ernstig afvragen of jij de juiste hulpverlener bent en of je oprecht zonder oordeel hulpverlening kunt bieden aan deze cliënt. Het grootste probleem bij LHBTI is de veroordeling ervan en alle problemen die daaruit voortkomen. Een veroordelende hulpverlener, vanuit welk motief dan ook, is slecht voor de cliënt. Zelfs als je denkt dat je dat oordeel buiten je hulpverlening kunt houden, is de kans op overdracht enorm groot en heel subtiel. Je gaat bijvoorbeeld net even te veel begrip hebben voor de ouders, terwijl de client zelf nog geen ruimte heeft gehad om met het eigen proces te starten.



·     Je maakt een inschatting van de (on)veiligheid. Is er sprake van acute onveiligheid, gaat het alleen om ouders of heeft het te maken met eer van de familie? Samen met de cliënt kijk je eerst welke stappen er genomen moeten worden om veiligheid te bewerkstelligen.

Mogelijk vervolg

·    De meeste cliënten hebben grote behoefte aan contact met plaatsen waar LHBTI-groep komt en mensen die zelf tot die groep behoren. Zorg dat je cliënt op die plaatsen terecht komt.


·    LHBTI’s hebben specifieke problemen, die bij die groep horen. Verwijzen naar-, of samen optrekken met gespecialiseerde hulpverlening is vaak gewenst.



·     Ten aanzien van het HG/KM zet je dezelfde stappen als bij andere vormen van HG/KM, afhankelijk van hoe de veiligheidssituatie is. Dus volg de stappen, of pas toe wat er geschreven staat bij bijvoorbeeld eergerelateerd geweld.

Wat moet je in ieder geval weten, waar moet je op letten

·     Er is een groep LHBTI-jongeren die terecht komt in het daklozencircuit. Deze problemen kunnen ontstaan als jongeren hun LHBTI-identiteit willen onderzoeken of uiten. Dit kan leiden tot een onveilige thuissituatie. Van het ene op het andere moment zijn zij niet meer welkom thuis. Een jongere wordt bijvoorbeeld ‘betrapt’ op het hebben van een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Er wordt geroddeld, een jongere wordt ‘verraden’ of er is sprake van een onverwachte en ongewenste ‘coming out’. In een aantal situaties leidt dit tot het direct wegsturen van de jongere. In andere gevallen ontstaat thuis een dusdanig conflict of onveilige situatie dat de jongere zelf besluit te vertrekken. Uit de verkenning blijkt dat religie vaak een rol speelt en dat het vaak om minderjarigen gaat.


·     Negatieve opvattingen over LHBTI’s binnen sommige christelijke geloofsgemeenschappen maken dat christelijke LHBTI’s zich in een extra kwetsbare positie bevinden. Denk aan een verhoogde kans op eenzaamheid of suïcide en problemen met zelfacceptatie. Hetzelfde geldt voor sommige andere geloofsgemeenschappen.


·     Erken de urgentie van de emotionele uitputting die voortdurende afkeuring veroorzaakt, ook al is er geen sprake van fysiek geweld. Deze voortdurende afkeuring is niet strafrechtelijk te vervolgen. Maar ook wanneer er wel over wetsgrenzen heengegaan wordt, wordt er weinig aangifte gedaan van de emotioneel-psychische mishandeling.


·     Omdat de LHBTI-groep zowel thuis, in de maatschappij als binnen de hulpverlening op veel onbegrip stuiten hebben zij, door ervaring, weinig vertrouwen in de hulpverlening.

Hoe pak je het aan

Waar het bij HG/KM vooral gaat over de gezins- en relatiedynamiek, vanuit overlevingsstrategieën en kindstukken, gaat het bij de LHBTI-groep over de afkeuring van wie iemand in wezen is. De veroordeling van LHBTI, of wie iemand is, is de essentie van de problematiek. Natuurlijk zorgt dat ook voor dynamiek in een gezin of familie. Maar ouders of plegers hebben het idee dat hun mening en overtuiging gedeeld wordt door de meeste anderen in de maatschappij. In veel gevallen wordt dat daadwerkelijk bevestigd omdat er inderdaad groepen in de maatschappij zijn die LHBTI’s veroordelen.


Thuis bij je ouders of je opvoeders zou de meest veilige plek moeten zijn. Wanneer je juist door hen wordt afgekeurd voor wie je bent, heeft dat grote gevolgen voor je ontwikkeling. Hoe jonger iemand zich bewust wordt van zijn of haar ‘anders zijn’ in een omgeving waar dat niet geaccepteerd wordt, maar ook hoe groter de afkeuring van ouders en familie, hoe beschadigender dat is. Het idee dat je niet normaal bent, het uitgesloten worden en de daarbij horende eenzaamheid is heel ingrijpend. Maar ook het voortdurende leven met een geheim omdat je bang bent voor de gevolgen van een coming-out, veroorzaakt eenzaamheid en onzekerheid. Wanneer er binnen de familie of in de omgeving niemand is die veilig is of begrip heeft, betekent het dat iemand vaak heel lang met een geheim rondloopt en niet kan zijn wie hij of zij is. Dat zorgt ervoor dat de identiteitsontwikkeling belemmerd wordt en voor een deel stagneert. Daarbij zorgt het voor depressies en zelfmoordgevoelens of daadwerkelijke zelfmoorden of pogingen daartoe. De boodschap is voortdurend dat wie jij bent er niet mag zijn.


Veiligheid

Veiligheid gaat in deze dan ook niet alleen om het vinden van een fysiek veilige plek, maar ook om een emotioneel-psychisch veilige plek.

Kennis maken met andere LHBTI’s is van groot belang. De realisatie dat iemand niet de enige is, de herkenning en erkenning voor en van iemands identiteit door anderen, het ontmoeten van mensen die LHBTI’s accepteren en daar geen oordeel over hebben, is vaak een cruciale stap.


Helingsproces

Wanneer er voldoende veiligheid is, kan er aan het helingsproces begonnen worden. Het gaat hier om een proces van langere duur. Een aantal veroordelende overtuigingen zullen geïnternaliseerd zijn. In de gesprekken is het daarom van belang om met iemand uit te zoeken en te bespreken hoe iemand naar zichzelf kijkt, waarom hij zo over zichzelf denkt en waar die gedachtes en overtuigingen vandaan komen. Als hulpverlener kun je uitleggen waar die overtuigingen vandaan komen en dat zo’n overtuiging niet maakt wie iemand is. Je hébt je overtuigingen, je bént ze niet. Het helingsproces bestaat voor een LHBTIer vaak uit het ontmantelen van veroordelende overtuigingen en tegelijkertijd uit het opbouwen van contact met zichzelf. 


Wanneer iemand veilig is en er ruimte is om wel aan de acceptatie van eigen gender en identiteit toe te komen, zie je dat mensen in een soort tweede puberteit terecht komen. Zij hebben vaak zo lang in angst en onderdrukking geleefd, dat zij een periode geen ‘zin’ hebben om stil te staan bij verwerking van emoties en het volgen van een hulpverleningsplan. De lang gezochte vrijheid moet eerst geleefd, gevierd en ervaren worden en nieuwe grenzen moeten worden gevonden. Het duurt een tijdje voordat daar een nieuwe balans in gevonden is. In de praktijk maakt dat dat sommige cliënten afspraken vergeten, of het moeilijk vinden om ze na te komen. Ieder doet dat op eigen manier met eigen coping skills. Waar de een uitbundig en grenzeloos wordt, zal de ander een meer voorzichtige houding hebben.


Het is van belang om daar vanuit de hulpverlening ruimte en begrip voor te hebben en niet te nadrukkelijk op regels en formaliteiten te gaan zitten. Trek ook niet te snel de conclusie dat iemand in gedrag laat zien niet gemotiveerd te zijn of geen hulp te willen. Het hoort bij deze fase van de wereld verkennen met je oorspronkelijke identiteit. Laat hierbij zoveel mogelijk het tempo van de client leidend zijn.


Kijk ook samen met de cliënt of er sprake is van trauma of andere gevolgen van het HG/KM en besluit samen welke hulpverlening hiervoor aanvullend nodig is. Maar ook bij LHBTI’s komen zaken als LVB of ASS-problematiek voor. Zorg dat er bij het hulpverlenersaanbod rekening gehouden wordt met het LHBTI-gegeven. Zo is er bijvoorbeeld een organisatie die bijeenkomsten organiseert voor LHBT+ met autisme (Autiroze).


Familie

Sommige cliënten willen weg uit de thuissituatie, sommige willen de familiecontacten zelf regelen en alleen hulp bij de acceptatie van eigen identiteit of het in contact komen met gendergroepen.

Je kunt bekijken wat het meest urgent is voor de client en hoe hij of zij ervoor kan zorgen dat diegene veilig blijft in de situatie waarin diegene zich bevindt.

Wanneer het gezien de veiligheid kan en een client dit ook wil, kan er met familie in gesprek gegaan worden. Veel ouders zitten zelf met schaamte, onbegrip en het gevoel gefaald te zijn als ouder. Wanneer ouders de ruimte krijgen hierover te praten blijkt vaak dat zij zelf met angsten zitten.

Zij zijn bang voor, of zien op tegen een eigen coming-out. Hun coming-out als ouders van een LHBTI-kind. De angst om zelf veroordeeld te worden door hun omgeving is vaak groot en maakt dat ze met geweld proberen, of geprobeerd hebben de identiteit van hun kind te onderdrukken.

In sommige families of religieuze of culturele gemeenschappen is het te gevaarlijk voor een coming-out. Dit is op sommige aspecten vergelijkbaar met eergerelateerd geweldszaken.

Instrumenten

·     De Roze sociale kaart van Rotterdam


·     Hangout 010


·     Queer 010


·     Humanitas, Transsupport


·     COC


·     Transvisie heeft een gemakkelijke roze gids speciaal voor LVB


·     Naastengroepen bij Humanitas voor familie van-

Meer links
Share by: